Wednesday 12 August 2015

Terima Pelajar Praktikal Menjahit



Sudah dua minggu saya menerima pelajar praktikal di kedai jahit sahaja. Jika ada permohonan saya tidak akan menolak. Malahan saya memberi elaun lagi. Saya baru sahaja menambah satu lagi mesin jahit lurus di kedai saya. 

Permohonan untuk membuat praktikal  di sini diusaha sendiri oleh pelajar. Semuanya melalui carian google. Datang dari jauh untuk menjalani praktikal di sini. Mengikut pelatih saya ini akan ada lagi yang datang untuk praktikal di sini. Satu permulaan yang baik selepas yang pertama. Di samping pelatih dapat belajar di sini saya juga mendapat keuntungan. Win-win.

Minggu pertama sudah dapat mengenali jenis-jenis kain terutamanya kain untuk membuat tudung. Sudah kenal jenis-jenis kain chiffon, lycra, moss crepe, satin dan lain-lain. Dalam masa baru dua minggu sahaja sudah dapat menngguna pelbagai jenis mesin, boleh memotong kain untuk tudung dan shawl sendiri. Sudah dapat mengusai dengan baik jahit tepi, jahit kelim dan jahit lurus. Hari ini sudah dapat membuat tudung soft awning sendiri. 

Kepada Syikin ambil peluang sepanjang praktikal ini untuk belajar mengenali dan membuat pelbagai jenis fesyen tudung, shawl dan baju. Masa tiga bulan akan pantas berlalu seperti angin yang bertiup. Tanamkan minat yang mendalam. Belajarlah semahu-mahunya.Kurangkan berkhayal. Yang dikhayal tidak akan ke mana.   Belajar menjahit bukan sekadar untuk menjadi tukang jahit tetapi sebagai langkah pertama untuk menjadi usahawan yang berjaya. 

No comments:

Post Utama

Kedai Online Nash Fesyen

Post Paling Popular

HAKCIPTA TERPELIHARA NASH FESYEN 2018