Saturday 16 August 2014

Kelas Menjahit Tudung Setiap Hari Sabtu

Belajar menjahit 

Hasil jahitan

Saya menjalankan kelas menjahit tudung setiap hari sabtu. Sabtu hari anak-anak tidak bersekolah. Jadi saya tidak perlu mengurus anak-anak untuk ke sekolah Tidak perlu membuat persediaan untuk anak-anak ke sekolah, mengambil dan menghantar dan juga memasak. Ahad pula hari sibuk kerana ramai pelanggan suka datang ke rumah. Hari ahad juga kadang-kadang terpaksa keluar rumah untuk pelbagai urusan yang lain.

Permintaan untuk kelas jahit tudung sentiasa diterima sejak dari bulan puasa lagi. Malahan sewaktu bercuti hari raya yang lepas pun ramai yang bertanya. Ramai yang berminat untuk belajar menjahit. Pertanyaan untuk menjahit bukan sahaja untuk tudung tetapi banyak juga untuk kelas menjahit baju kurung, dress, shawl, telekung dan juga baju melayu. Saya tidak menyedia kelas menjahit yang  lain selain daripada tudung sahaja kerana untuk kelas menjahit baju misalnya memerlukan masa yang agak lama untuk menyiapkan sehelai baju berbanding tudung yang mengambil masa sehari sahaja.

Pada minggu lepas pun sepatutnya ada kelas menjahit tudung tetapi terpaksa saya batalkan kerana banyak jemputan menghadiri majlis terbuka aidil fitri di samping ramai yang ingin datang ke rumah. Maklum sahajalah saya baru balik dari bercuti di kampung, Ramai yang seperti melepas geram untuk berjumpa. 

Pada minggu ini barulah kelas boleh dijalankan dengan 3 orang peserta. Pasangan adik beradik lelaki dan perempuan dari Shah Alam dan seorang dari Perak. Untuk belajar menjahit, jauh dekat bukan penghalang. Jika sudah berminat semuanya boleh menjadi kenyataan.  Alhamdulillah hasil jahitan amat memuaskan. Tudung yang diidamkan menjadi kenyataan untuk di bawa pulang. Kalau nak beli pun sudah mahal harganya. Denagn mengeluar sedikit duit untuk kelas menjahit tudung bukan sahaja ilmu menjahit yang dapat tetapi juga tudung yang cantik boleh di bawa pulang. 

Kepada pelajar-pelajar saya bila balik nanti mesti kena praktis. Kalau tidak ilmu yang diajar akan lupa begitu sahaja. Kemahiran dan skil tidak akan datang dengan sekali cuba. Mesti cuba berkali-kali sehingga tangan menjadi lembut dan berseni untuk menjahit. Kalau tidak pasti boleh rujuk nota jahitan bercetak yang saya berikan. Kalau tidak pasti juga boleh datang jumpa saya semula untuk saya tunjukkan bahagian yang tidak begitu faham sahaja tanpa apa-apa bayaran. Saya juga ada tunjukkan cara potong shawl dan memberi beberapa jenis pola tudung. Bolehlah cuba-cuba menjahit. Dengan kursus menjahit tudung yang saya ajar hari ini, inshaAllah untuk menjahit fesyen tudung yang lain akan menjadi mudah dengan mengikut pola-pola tudung yang saya telah berikan. Oh! Ya. Saya ada tunjukkan satu rahsia bagaimana nak potong kain supaya tudung tidak nampak senget. Jangan lupa petua yang saya berikan. Harap-harap dapat jahit tudung sendiri selepas ini. Bolehlah bergaya depan kawan-kawan. Apabila kawan-kawan bertanya. Boleh sahaja mengaku. "Tudung ini saya yang jahit sendiri." Tentu bangga kan?

Ingat "practice makes perfect". Pekerjaan yang dahulunya kita merasa susah akan menjadi mudah sahaja apabila kita selalu melakukannya.

Kepada sesiapa yang lain berminat untuk mengikuti kelas menjahit tudung boleh hubungi saya. Kelas setiap hari sabtu sahaja. Tempat di Seksyen 4 Tambahan, Bandar Baru Bangi. Siapa cepat dia dahulu dapat belajar menjahit tudung.

No comments:

Post Utama

Kedai Online Nash Fesyen

Post Paling Popular

HAKCIPTA TERPELIHARA NASH FESYEN 2018