Monday 7 April 2014

Apabila Saya Menulis Blog


Saya mula menulis blog sejak Julai 2013 dengan tujuan untuk memperkenalkan servis menjahit yang saya lakukan. Entri saya yang pertama adalah berkaitan perkhidmatan menjahit pakaian wanita. Kini hampir 8 bulan saya menulis blog dengan entri-entri yang bersangkut paut dengan servis yang saya lakukan sahaja.

Bukan senang untuk menulis satu topik yang tertumpu kepada dunia jahit menjahit dan fesyen tudung, baju dan shawl ini. Adalah lebih mudah untuk menulis sesuatu topik yang berkaitan kehidupan seharian atau menulis mengenai isu semasa yang boleh diambil dari banyak sumber. Menulis mengenai dunia jahit menjahit dan fesyen yang terhad kepada pakaian orang-orang melayu sahaja tentunya terhad rujukannya. Mungkin nanti apabila semua perkara yang mahu ditulis sudah ditulis tentunya tidak ada idea lagilah untuk saya menulis.  Akhirnya saya terpaksa mengurangkan entri di blog ini dari menerbitnya setiap hari kepada sekali seminggu atau pun sekali sebulan atau tidak menulis langsung.  Akhirnya blog ini akan menjadi sejarah.

Walaubagaimana pun saya berpuashati setakat ini kerana setiap entri yang saya tulis bukanlah bersifat semasa tetapi sesuatu yang evergreen yang boleh dirujuk pada bila-bila masa selagi blog ini wujud.

Sekurang-kurangnya pada masa ini saya sudah berjaya mendominasi carian pada google untuk servis yang saya lakukan samada pada page pertama atau page kedua google. Keyword untuk carian pada google seperti kelas menjahit tudung, jahit tepi tudung, jahit tepi halus, jahit tepi shawl, tempahan menjahit pakaian wanita, tempahan menjahit tudung dan lain-lain sentiasa bersifat evergreen dan akan dicari pada bila-bila masa. Oleh sebab itu blog ini sentiasa dirujuk walaupun tiada entri terbaru.

Sebagaimana yang saya telah tuliskan dalam entri yang terdahulu blog ini tidak mungkin mendapat trafik yang terlalu tinggi kerana blog ini adalah berkaitan dengan fesyen pakaian wanita melayu yang pengunjungnya tentunya golongan wanita dan orang melayu sahaja. Buat masa ini trafik untuk blog ini secara konsisten mendapat antara 2000 hingga 2500 view setiap hari. Sesuatu yang patut saya banggakan  kerana kebanyakannya trafik datang dari carian pada google.

Oleh itu apabila saya menulis blog ini banyak perkara yang saya pelajari dan alami. Kadang-kadang saya sendiri tidak menyangkanya.
  • Saya mula mempelajari tentang ilmu blogging yang sebelum ini saya tidak tahu apa-apa pun.
  • Saya mula mempelajari kaedah mengambil gambar walaupun tidak secara professional dan juga asas tentang cara mengedit gambar menggunakan photoshop.
  • Setiap hari saya menerima berpuluh-puluh message samada melalui whatsapp, sms, pm melalui facebook, email dan juga panggilan telefon yang memerlukan saya menghabiskan masa beberapa jam hanya untuk membalas message tersebut. Produktiviti menjahit saya sedikit terganggu dengan rutin baru tersebut.
  • Saya menerima tetamu yang akhirnya menjadi pelanggan saya hampir setiap hari dari pagi hingga ke malam yang inginkan servis yang saya lakukan. 
  • Saya menerima tetamu atau pelanggan dari mereka yang tidak disangka-sangka dari artis terkenal, personaliti TV, pemilik butik, mereka yang berjawatan tinggi di sektor swasta dan kerajaan dan termasuklah kawan sekolah yang sudah lama tidak berjumpa. Kadang-kadang saya sendiri merasa risau untuk menerima tempahan dari pelanggan-pelanggan yang sebegini. 
  • Saya juga menerima tetamu yang semata-mata ingin berjumpa dan berkenalan dengan saya. 
  • Saya juga mendapat pertanyaan dari pelajar universiti yang membuat kajian mengenai tesis mereka. Saya menerima pertanyaan berkaitan kajian tentang usahawan wanita online dan juga kajian tentang bahasa-bahasa di blog.
  • Saya juga mendapat tawaran untuk pinjaman dari bank-bank yang setakat ini memang saya tidak berminat.
  • Saya juga menerima tempahan-tempahan untuk menjahit baju, tudung, shawl yang pelbagai fesyen yang saya sendiri pun tidak pernah tahu sebelum ini. Secara tidak langsung saya mempelajari tentang fesyen terkini.
  • Saya juga menerima beberapa permintaan untuk menaja tudung dan shawl untuk beberapa event untuk majalah fesyen dan juga beberapa event lain di blog.
  • Tentunya yang paling manis sekali saya sudah mempunyai pendapatan saya sendiri hasil dari perkhidmatan yang saya lakukan. Tak perlu lagi nak menumpang duit suami untuk membeli produk yang saya minat.
Semuanya kerana saya menulis blog dan blog saya mudah dijumpai melalui carian di google.

No comments:

Post Utama

Kedai Online Nash Fesyen

Post Paling Popular

HAKCIPTA TERPELIHARA NASH FESYEN 2018