Thursday 6 February 2014

Tempahan Menjahit Tudung Melalui Pos



Tempahan tudung di atas adalah untuk pelanggan saya dari Klang Selangor. Cara tempahan secara online. Kain pilihan dihantar melalui pos.

Tempahan menjahit  melaui pos ini samada pelanggan menghantar sendiri kain pilihan atau saya yang menyediakan kain dengan warna yang dikehendaki.

Jika pelanggan yang menghantar sendiri kain tersebut lebih menyenangkan saya kerana saya tidak perlu keluar untuk mencari kain. Bagi pelanggan tentu pula tentu lebih baik kerana memilih sendiri kain, dapat memegang dan dapat merasai kelembutan kain, melihat sendiri warna atau corak yang dikehendaki sebelum menghantar kepada saya untuk dijahit menjadi tudung.

Cuma perlu keluarkan sedikit kos penghantaran. Jika ingin mengirim sebarang kain kepada saya pastikan jangan mengguna pos biasa takut nanti tak sampai ke tangan saya.  Saya tidak bertanggungjawab jika berlaku kehilangan dalam perjalanan. Biarlah mengguna perkhidmatan kurier seperti pos laju supaya boleh tracking pergerakan barangan yang dikirim. Bincang dahulu dengan saya berapa meter kain yang perlu dibeli supaya nanti kain yang dibeli mencukupi.

Setiap minggu ada sahaja bungkusan dari pos laju.

Ramai juga yang menyerahkan kepada saya untuk menyediakan kain sendiri. Tidak ada masalah. Boleh sahaja saya cuba mencari kain yang dikehendaki. Kalau tak ada warna atau kain pilihan saya cuba memberi warna pilihan yang lain.  Saya cuba menghantar gambar dahulu untuk confirm. Melalui gambar, warna mungkin sedikit berbeza dengan warna sebenar. Sebab itu saya suka berurusan dengan whastapp.

Oleh kerana saya sibuk menjahit, lambat balas message kadang-kadang juga berlaku. InsyaAllah saya cuba menjawab. Bila dah fokus kepada menjahit memang saya tidak akan berhenti sehingga jahitan siap. Setiap hari saya menerima begitu banyak sekali message yang masuk melalui sms/whatsapp/facebook dan juga email.

Memang susah sedikit mencari kain tempahan yang dikehendaki. Kadang-kadang kain susah nak dapat. Tiada stok. Warna tidak ada dan macam-macam lagi. Masa saya pun banyak yang habis untuk keluar dan mencari. Saya tidak boleh keluar setiap hari hanya pada masa-masa tertentu sahaja. Biasanya dalam seminggu mungkin sekali sahaja. Oleh itu tempahan mungkin lambat sedikit siap.

Saya lebih suka pergi ke Jakel sebab banyak pilihan. Kalau Kamdar biasanya saya Kamdar Kajang di Saujana Impian. Masalahnya selalunya tidak banyak pilihan. Banyak kali frust sebab kain dicari tidak ada warna yang dikehendaki. 

Di Gulatis Bangi pula bukan pilihan saya. Kain chiffon sangat mahal berbanding di Jakel atau Kamdar. Di kedai kain lain jangan harap la nak ada jual kain chiffon. Lebih baik ke Jakel KL atau Shah Alam sahaja. 

Saya ada juga menyimpan beberapa stok kain chiffon yang biasanya banyak digunakan seperti warna plain. Kalau kain chiffon corak memang saya tak sediakan.

Beberapa stok kain chiffon dan lycra.

Untuk kain  lycra saya ada juga menyimpan stok kain plain dan bercorak kerana banyak tempahan untuk tudung syria dan tudang berdagu. 

Jika saya dikehendaki menyediakan kain sendiri, saya perlu minta deposit dahulu sebelum menjahit tudung kerana sebagai komitmen tanda bersetuju. Rugilah saya penat-penat pergi mencari kain dan menjahit tiba-tiba batal pula tempahan. 

Kepada semua yang membuat tempahan menjahit, saya perlukan sedikit masa untuk menyiapkan tempahan. Kalau nak cepat memang saya tak boleh nak sediakan. Penghantaran melalui pos, kos penghantaran perlu ditanggung oleh pelanggan. Saya biasanya menggunakan pos laju.

Ramai juga yang message saya nak dapatkan no telefon. Harap dapat mencari sendiri di sebelah kanan blog ini.

No comments:

Post Utama

Kedai Online Nash Fesyen

Post Paling Popular

HAKCIPTA TERPELIHARA NASH FESYEN 2018