Saturday 19 October 2013

Jual Online, Kenapa Tak Laku-Laku?

carian melalui www.google.com

carian melalui www.google.com

Cabaran dalam bisnes online untuk apa-apa produk yang kita jual sama ada kita menjual shawl, tudung, pakaian atau aksesori wanita adalah untuk mendapat jualan dari bisnes kita. Ramai yang menggunakan facebook untuk mengiklankan produk masing-masing. Menjual melalui facebook memang paling mudah dilakukan kerana kita sudah mengenali kawan-kawan atau saudara mara kita yang sudah mempunyai hubungan dengan mereka.

Tetapi kalau terlalu kerap kita mengiklankan melalui facebook akan menyebabkan perasaan tidak senang di kalangan kawan-kawan facebook kita.

Antara perkara penting yang perlu kita fikirkan jika kita ingin mengembangkan bisnes online kita adalah keperluan kita mengguna medium yang lain selain daripada facebook yang kita gunakan untuk bersosial.

Jika kita ingin mengiklan melalui facebook juga lebih baik kita membina fan page kita sendiri.  Melalui fan page kita dapat mengumpul peminat kita sendiri. Tentunya ia tidak sama dengan kawan-kawan kita. Fan page juga boleh diakses oleh semua orang dan mudah dindek melalui search engine.

Berikut adalah beberapa fakta atau maklumat menarik berkaitan search engine yang saya baca dari ebook yang perlu kita pertimbangkan.

1.Pengunjung online kebiasaanya menggunakan search engine untuk mencari sesuatu produk atau content.

2.Pengguna mempercayai bahawa link laman web yang berada pada kedudukan atas di search engine adalah lebih kredible dan relevan.

3. Laman web yang berada pada ranking di atas pada search engine menghasil lebih banyak keuntungan hasil dari pertambahan trafik ke laman web mereka.

4. Pengguna lebih cenderung menggunakan search engine yang mempunyai maklumat yang lengkap daripada  search engine yang tidak lengkap.

5. Kurang dari 25% pengguna melihat page kedua pada search engine.

6. Lebih 50% pembeli online membeli produk daripada website yang dijumpainya melalui search engine.

7. Lebih 60% pengguna membuat carian daripada page pertama search engine.

8. Lebih 80% pengguna mengguna search engine untuk mencari laman web.

9. Lebih 70% pengguna suka mengguna laman web untuk mendapatkan sesuatu produk yang baru.

10. 70% link yang pengguna suka klik adalah dari link organik atau natural pada search engine.

11. 80% pengguna mengabaikan hasil carian dari link iklan berbayar atau ditaja , dan lebih memfokuskan pada hasil carian melalui link organik.

12. 75% pengguna tidak pernah scroll melebihi laman pertama search engine.

13. Carian melalui search engine dan penggunaan e-mail adalah dua aktiviti yang paling utama atau yang paling atas dalam kegiatan di internet.

14. Syarikat yang mempraktis aktiviti blog mempunyai 434% lebih banyak lamannya diindek dan mendapat lebih banyak lead.

15. 81% perniagaan mempertimbangkan menggunakan blog yang menjadi aset penting kepada perniagaan mereka

16. Kajian daripada Outbrain menunjukkan bahawa carian/search adalah driver #1 yang membawa trafik ke laman content di mana melebihi 300% menewaskan media sosial.

17. Lead dari SEO mempunyai kadar peratus yang membawa kepada jualan adalah 14.6% manakala lead dari outbounds (seperti direct mail atau iklan bercetak) hanyalah 1.7%.

18. 79% pengguna search engine berkata mereka kerapkali mengklik pada hasil carian dari link natural/organik. Ini bertentangan pula di mana 80% pengguna search engine berkata mereka jarang-jarang sekali atau tidak pernah mengklik pada carian melalui link berbayar atau yang ditaja.

Kesimpulannya kita tidak boleh abaikan search engine untuk mendapat trafik secara natural atau organik ke laman web/blog/kedai online atau fan page kita.

Saya sendiri masih terkial-kial untuk belajar berkaitan trafik ini terutama sekali untuk menempatkan link blog saya di page pertama Google. Link blog saya lebih mendapat tempat di www.google.com berbanding www.google.com.my. Saya masih berfikir kenapa berlaku begitu?  Belum mendapat jawapan.

No comments:

Post Utama

Kedai Online Nash Fesyen

Post Paling Popular

HAKCIPTA TERPELIHARA NASH FESYEN 2018